سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

چرخه رنگ شاید از توجه به رنگ‌های رنگین کمان شکل گرفت. باید بدانیم که امروزه رنگ در دکوراسیون موضوع قابل توجهی است. به هر حال شاید بخواهید بعد از مدتی تغییراتی در دکوراسیون منزل خود ایجاد کنید به همین دلیل لازم است با هفت عنصر اصلی در طراحی داخلی آشنا شوید که یکی از این مفاهیم چرخه رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی می‌باشد.

هر رنگی بیانگر یک انرژی خاص است. اگر بخواهیم تمامی مشخصات آن را در یک مقاله بگوییم شدنی نیست. اما در این مقاله چند ویژگی مهم از آنان را برای شما توضیح می‌دهیم. در ابتدا باید بدانید رنگ‌های اصلی چه رنگ‌هایی هستند. اگر یک مثلث را در نظر بگیرید، در هر راس آن یک رنگ جای دارد. سه رنگ قرمز، زرد و آبی سه رنگ اصلی هستند که در راس‌های مثلث قرار می‌گیرند. از ترکیب هر کدام از آن‌ها، رنگ‌های دیگری پدید می‌آید که به آن رنگ‌های ثانویه یا درجه دوم می‌گوییم.

یکی از اصلی‌ترین رنگ‌هایی که در دکوراسیون از آن استفاده می‌شود، رنگ سفید است. این رنگ امروزه در طراحی دکوراسیون به سبک مینیمال بسیار طرفدار دارد. در واقع رنگ سفید رنگ خاصی نیست و حتی در چرخه رنگ وجود ندارد، این رنگ به دلیل عدم وجود رنگ‌های دیگر مهم شناخته می‌شود. با این رنگ‌ در دکوراسیون می‌توانید فضا را روشن‌تر و بزرگ‌تر از حد معمول نشان دهید. همچنین این رنگ دارای انرژی مثبت است و حس پاکی و امید را به شما می‌رساند. اگر در انتخاب رنگ در دکوراسیون منزل خود دچار تردید شدید، نیاز است با افراد خبره و متخصص در این امر مشورت کنید. برای این کار با گروه معماری بام در تماس باشید.

چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

 

با علم رنگ در دکوراسیون گرما یا سرما به محیط ببخشید

رنگ‌ها حامل انرژی‌های به خصوصی هستند و قدرت این را دارند که محیطی را گرم یا سرد نشان دهند. البته این موضوع در ذهن ما دچار تغییر می‌شود، وگرنه این بدان معنی نیست که خود رنگ‎‌ها از خود گرما داشته باشند و برعکس. در چرخه رنگ رنگ‌هایی هستند که برای گرم نشان دادن دکوراسیون استفاده می‌شوند. در واقع این چرخه به دو دسته رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد تقسیم می‌شوند. برای مثال رنگ قرمز و قهوه‌ای اگر در کنار هم در دکوراسیون استفاده شوند مفهوم گرما و صمیمیت را می‌رسانند. و برای ایجاد حس سرما، می‌توان از رنگ‌های آبی و بنفش استفاده کرد. بنابراین رنگ در دکوراسیون تاثیرات مهمی برای انتقال مفهوم و انرژی دارند.

همچنین رنگ‌هایی هم هستند که انرژی خنثی دارند . این دسته از رنگ‌ها در چرخه رنگ وجود ندارند. رنگ‌های خنثی در دکوراسیون در کنار رنگ‌های دیگر استفاده می‌شود. اگر بخواهید با آن آشنا شوید، به رنگ‌های خاکستری، کرم توجه کنید.وجود این رنگ‌ها باعث می‌شود به رنگ‌های دیگر توجه ویژه‌ای شود. بنابراین اگر در فضایی خواستید برخی رنگ‌ها بیشتر دیده شوند می‌توانید در اطراف آن از رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

 

محبوبیت رنگ‌های ترکیبی در دکوراسیون داخلی

این رنگ‌ها از ترکیب دو یا سه رنگ به وجود می‌آیند. رنگ‌ها می‌توانند بر روی هم تاثیر بگذارند. اگر بخواهیم چند نمونه از آن را مثال بزنیم به رنگ‌های فیروزه‌ای، بنفش، سبز، زرشکی، نارنجی، قهوه‌ای و ... اشاره می‌کنیم که البته شدت رنگ آن به غلظت هر رنگ بستگی دارد. برای مثال رنگ فیروزه‌ای که یکی از زیباترین رنگ‌های ترکیبی است، از گذشته محبوبیت آن در بین فرهنگ ایرانیان ثابت شده و امروزه هم همچنان استفاده فراوانی از این رنگ در دکوراسیون می‌شود. حوض‌های فیروزه‌ای رنگ در وسط حیاط خانه‌های قدیمی بیانگر محبوبیت این رنگ در زمان‌های گذشته بوده.