سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 قانون ضروری در طراحی دکوراسیون

دکوراسیون داخلی بیشتر از آنکه یک هنر باشد؛ علمی است که بر اساس شناخت رنگ، نور و فضا شکل می‌گیرد. در این میان فردی که علاوه بر علم، تجربه و هنر استفاده از این علم را دارد؛ می‌تواند دکوراسیون جذاب‌تری را برای فضاهای مختلف طراحی کند. در این نوشته وب‌سایت گروه معماری بام، می‌خواهیم شما را با 5 قانون ضروری آشنا کنیم؛ که در طراحی دکوراسیون داخلی باید به آن توجه نمایید.

در استفاده از عناصر گوناگون افراط نکنید

علایق شخصی به عناصر دکوراتیو، رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون بسیار مهم است؛ و می‌تواند نقطه تفاوت دکوراسیون داخلی فضای مدنظر شما از سایر موارد مشابه باشد. اما بهتر است در این زمینه از افراط و زیاده‌روی پرهیز کنید. مثلا قرار دادن ده‌ها گلدان گل آپارتمانی در کنار هم تنها موجب به هم ریختگی بصری خواهد شد. در حالی که استفاده از یک یا دو گلدان خاص و ایجاد تمرکز روی آنها، موجب بهبود فضا می‌شود. این موضوع در مورد هر عنصری مهم است. در مثالی دیگر، اگر شما عاشق رنگ آبی هستید؛ دلیلی ندارد که از این رنگ به عنوان رنگ پایه در تمام سطوح استفاده نمایید.

نورپردازی مناسب را جدی بگیرید

هرچقدر هم که طراحی دکوراسیون شما دارای عناصر جذاب و هماهنگی باشد؛ نبود یک نورپردازی درست و اصولی می‌تواند موجب رنگ باختن همه چیز شود. بنابراین توصیه می‌کنیم این بخش از کار را جدی بگیرید. در این زمینه قوانین بسیاری وجود دارد؛ اما به‌طور کلی استفاده از نور به شکلی که شدت و زاویه تابش آن قابل کنترل باشد، بسیار مهم است. همچنین اگر قصد دارید در بخش‌هایی از اداره از نور رنگی استفاده کنید؛ آن را به عنوان نور مکمل در نظر گرفته و از رنگ‌هایی استفاده کنید که با فضای طراحی شده‌ی دکوراسیون اداری شما متناسب باشد.

مبلمان مناسب را فراموش نکنید

در اکثر موارد، مشکل دکوراسیون داخلی بسیاری از خانه‌ها به انتخاب و چینش نادرست مبلمان مرتبط می‌شود. در این زمینه نکته بسیار مهم گذشتن از علایق شخصی است. بسیاری از ما به‌طور سنتی به مبلمان کلاسیک و سلطنتی علاقه داریم؛ این در حالی است که خانه بسیاری از ما دارای مساحتی کمتر از 100 متر مربع و سقفی کوتاه‌تر از 3 متر است.

در این شرایط مبلمان کلاسیک شما به چشم نمی‌آید و خانه را تبدیل به فضایی مشابه انباری می‌کند. البته این فقط یک مثال بود و منظور دقیق‌تر این است که مبلمانی را تهیه کنید که با ابعاد و فضای خانه شما متناسب باشد. همین‌طور سعی کنید تعداد مبلمان شما به اندازه‌ای باشد که امکان استفاده راحت و دائمی از آنها وجود داشته و در شرایط مختلف نیازمند تغییر محل آنها نباشید.

نقطه تمرکز داشته باشید

در هر فضایی باید نقطه تمرکز روی یکی از عناصر باشد. در واقعا تمام تلاش شما در طراحی دکوراسیون  با انتخاب نقطه تمرکز مناسب به نتیجه می‌رسد. در یک فضای مشخص همه عناصر در خدمت نقطه تمرکز مدنظر شما هستند. نقطه تمرکز می‌تواند یک تابلوی نقاشی، یک آباژور، یک پنجره، یک صندلی راک، یک دیوار با طراحی خاص یا هر عنصر جذاب دیگر باشد.

کفپوش و دیوار پوش مناسب

انتخاب جنس، طرح و رنگ کفپوش و دیوار پوش نیز از مهم‌ترین اصول طراحی داخلی است. کفپوش‌ها به راحتی می‌توانند فضای خانه را گرم یا سرد نشان دهند. کفپوش‌های طرح چوب، با رنگ‌های تیره، خانه‌ای دلنشین و گرم را برای شما فراهم می‌کنند؛ در حالی که کفپوش‌های سنگی، سرامیکی و رنگ روشن، به فضای خانه شما سردی، رسمیت و جدیت خاصی می‌بخشند. انتخاب کفپوش مناسب کار چندان آسانی نیست و باید متناسب با طراحی دکوراسیون شما انتخاب شود. در مقاله نکاتی برای خرید پارکت با ما همراه باشید تا هر آنچه نیاز است در انتخاب یک پارکت خوب بدانید را در اختیارتان بگذاریم.

دیوارپوش‌ها نیز در زمینه اندازه رویتی هر فضا تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال کاغذ دیواری‌هایی با گل‌های کوچک می‌توانند فضای خانه را بزرگ‌تر نشان داده و برعکس این موضوع نیز صادق است. در نتیجه در زمینه دیوارپوش‌ها نیز بهتر است اندازه فضا و میزان نور ورودی را در نظر بگیرید.